maandag 4 juni 2012

eerste versie van de 2D, 3D en 4D les


Ik heb jullie feedback deels ter harte genomen en deels ben ik eigenwijs geweest. Met name v.w.b. de beschouwingsvragen. Ik heb veel beeldmateriaal opgenomen ter introductie van de lessen (receptieve fase) en ik ben van mening dat je bij het laten zien hiervan beschouwingsvragen moet stellen. Je kunt niet de beelden laten zien en er niets over vragen. Het is ook niet aan te raden er elf veel over te zeggen. Dus dan lijkt het mij het best om d.m.v. vragen de leerlingen te laten kijken zoals jij wilt dat ze kijken, zodat ze datgene zien dat ze nodig hebben voor de volgende stap.

Willen jullie deze eerste versie goed doornemen en als het even kan ook de filmpjes bekijken?
Ik hoor graag wat jullie ervan vinden en wat er nog aan bijgeschaafd moet worden.


Les Beeldende Vorming in combinatie met nieuwe media

1 opmerking:

  1. Oef Eef,

    Ben bang dat ik flink wat punten heb.Hoop dat je er niet van schrikt. Het ziet er allemaal weer prachtig uit, degelijk stuk werk,zoals we je kennen, maar toch!

    ten eerste: waarom die inspiratie erbij gehaald? Ja dat is het thema van de Olympische spelen, maar niet van onze les. de opdracht is beweging verbeelden, als je ook nog als voorwaarde inspirerende beelden stelt wordt het veel te gecompliceerd, alweer; denk aan wat Guido gezegd heeft. Ik ben ook van mening dat er te veel fimpjes in deze les zitten, met veel te veel vragen naar aanleiding daarvan. Het is een BV les geen praatles. Je streven is nobel, maar op deze manier wordt mijns inziens de aandacht van de lln niet vastgehouden. Kinderen willen doen, aan de slag! Wat mij betreft kan het filmpje over inspiratie met het afrikaanse jongetje eruit ( vond ik zelf niet inspirerend) het filmpje van Madonna en Mario ook. bij het stopmotion deel is het filmje flipmania leuk ( en wellicht ook voldoende) om de werking/bedoeling van stopmotion te laten zien. ik denk dat er keuzes gemaakt moeten worden, er zit nu teveel in.Hoeveel tijd gaat dit allemaal duren?

    Ook nog wat praktische zaken; waarom de poppetjes niet direkt van gekleurd karton laten maken? scheelt een boel gedoe met verf e.d. De eisen aan de poster vind ik ook goed alleen laat het inspiratiedeel dan weg, om er een digibordpresentatie van te maken vind ik een uitstekend idee, dat geeft een leuk effect. Naar aanleiding van de foto's van sporters zou je ipv jouw vragen ook de leerlingen kunnen vragen om eens goed te kijken welke onderdelen van het menselijk lichaam het meeste zorgen voor de kenmerkende houdingen van de verschillende sporten. Laat ze daar antwoord op geven, zo geef je ze een handvat voor de uitvoering omdat ze dan weten waar ze voornamelijk op moeten letten en aan werken. Bijv houding van de armen, of positie van de romp.

    ik vraag me ook af of je het storyboard zo niet veel te uitgebreid verlangt, ik denk dat de lln alleen met flinke stappen het verloop van de beweging moeten aangeven zodat ze een richtlijn hebben. anders wordt het ook weer teveel tekenen, en we waren het er over eens dat we dat wilden vermijden.
    En als ze in duo's de opnamen maken, wat doet de rest van het groepje/de klas dan? moeten we daar ook niet over nadenken?

    de sportpictogrammen vind ik ook een goed beeld om de lln te helpen, maar wellicht is het eenvoudiger voor de lln als we ons beperken tot 2 typen bijv. ipv 4 of 5.

    en toch die vakoverstijgende zaken erbij gehaald, waarom? ik dacht dat we het daar over eens waren?

    pfoeh, best een boel! als je wilt bellen om een en ander door te nemen, kan altijd, dat weet je!

    groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.