zondag 10 juni 2012

Reflectie Erwin

Reflectie Erwin


Het werken aan een opdracht door middel van een blog was wel even wennen.
Normaliter wordt er binnen het groepje waarmee je de opdracht maakt, veel heen-en-weer gemaild en lijken de lijntjes relatief kort waardoor je snel een beslissing kunt nemen en ook snel vooruitgang boekt.
Met het blog werkte het anders. Niet iedereen kon hier direct makkelijk zijn weg vinden en de instellingen en mogelijkheden van het blog waren ook niet direct voor iedereen inzichtelijk. Toen dit eenmaal wel zover was, ging het communiceren vlotter en kwamen we sneller tot resultaat.

Ik vond dat we vrij lang nodig hadden om tot een goed idee te komen voor deze opdracht. Volgens mij hadden we de vorige opdracht van KO nog in ons achterhoofd. Hierdoor was onze eerste opzet veel te uitgebreid en zouden we de opdracht ook niet binnen de korte periode af kunnen ronden.
Gelukkig werden we door de docent op het juiste spoor gezet en zijn weer opnieuw gestart met het denkproces. Dit hebben we helemaal op ons blog gedaan waardoor dit ook inzichtelijk werd voor de docent.

De lessen die we nu gemaakt hebben, bieden heel veel uitdagingen. In ieder geval voor de leerlingen maar ik denk dat de docent die de lessen gaat geven er ook heel veel plezier in zal hebben. Het inzetten van nieuwe media zorgt er ook voor dat dit geen standaard les is en zal zowel de leerlingen als de docent veel inspiratie geven om hier vaker mee aan de slag te gaan.

Ik heb dat zelf ervaren door het geven van de animatieles zoals wij die zelf op de Pabo gekregen hebben. De leerlingen in mijn stageklas waren heel enthousiast en doordat het een gezamenlijk project was, werd er heel veel samengewerkt om tot een mooi eindproduct te komen. Ook waren er diverse mede-docenten op de school die zeer geïnteresseerd waren waardoor ik verwacht dat zij dit ook een keer in hun eigen groep zullen gaan doen.

Kortom, ik vond deze opdracht erg interessant om te maken en ben er van overtuigd dat leerlingen het erg leuk zullen vinden om de les te krijgen. Ze zijn nu eenmaal niet gewend lessen te krijgen waarbij nieuwe media gebruikt wordt terwijl zij zelf toch veel meer met deze middelen omgaan.

De samenwerking in onze groep ging wederom soepel. Nadat het idee voor de opdracht geboren was, werden de taken al spoedig verdeeld en kon iedereen zijn deel van de opdracht gaan uitwerken. Er werd over en weer goede feedback gegeven en kritisch gekeken naar het product. Het resultaat mag er mijns inziens zijn en ik hoop deze les nog in mijn stagegroep te kunnen geven. Mocht dat niet meer lukken dan is het basisidee in de toekomst goed te gebruiken met een ander thema.