zondag 3 juni 2012

eerste opzet van de bv-lessen

Grofweg heb ik nu het volgende idee voor de bv lessen:
- reactieve fase: filmpjes en beelden laten zien van sporters, OS, met name gericht op beweging. Mss ook het beeld van 'Mens van Vesuvius' van Da Vinci, om het a.d.h.d. te hebben over het perfecte lichaam, middelpunt, enz.... wat we de lln mee zouden kunnen laten meenemen in het maken van de sporters: uitgestrekte armen moeten even lang zijn als de lichaamslengte en eventueel ook het middelpunt. W.b.t. de andere filmpjes en beelden die we zouden kunnen gebruiken voor de receptieve fase geldt dat we ook hierbij beschouwingsvragen moeten stellen.
- produuctieve fase: 2D: een soort collage maken van plaatjes uit tijdschriften en kranten met als centraal thema: beweging (liefst in sportsituaties) of eventueel als alternatief een tekening van een sporter in sporthouding (vind ik iets minder, omdat daarbij het doel zo ligt op het tekenen en niet alle lln dit kunnen)
3D: de leerlingen materiaal geven waarmee ze experimenteren hoe een poppetje te maken waarbij de lichaamshouding te veranderen is zodat mbv fotografie een animatie gemaakt kan worden die beweging suggereert. Na het experimenteren kiezen de lln (mbv de lk) het materiaal waarmee het doel het best gehaald wordt. en gaan de poppetjes maken. Per leerling één poppetje. Twee groepjes leerlingen maken de opening en einde van het filmpje, waarbij de Olympische ringen een hoofdrol spelen.
4D: fotograferen en het maken van de animatie.
Reflectieve fase: animatiefilmpje bekijken en met elkaar beoordelen of de doelen behaald zijn.

Als een soort bijlage, aanvulling: Ideeën opnemen van vakoverstijgende lessen als: biologie (nameten of het bij de lln ook zo is dat de lengte van beide armen gelijk is aan de lengte van het lichaam), drama (sporthoudingen + bijbehorende emoties en geluiden uitbeelden), enz....


Wat vinden jullie hier zo van? Ik sta geheel open voor feedback, en wil net name heel graag jullie mening over:

  1. Naast verschillende beelden sporters en OS, ook het beeld  'Mens van Vesuvius'?
  2. Beschouwingsvragen bij de beelden en filmpjes in de receptieve fase?
  3. 2D opdracht: collage of tekening, of hebben jullie nog andere, betere ideeën?
  4. 3D opdracht: wat vinden jullie van het experimenteren? Het komt wel duidelijk naar voren in de onlinelessen over beeldend problematiseren en werkprocessen, dat dit nodig en belangrijk is. Ik twijfel wel een beetje, omdat ik bang ben dat het ook niet goed is om de lln allerlei materiaal te geven (paper voor losse armen en benen, karton en splitpennen, klei, waar ook makkelijk lichaamshouding en mee veranderd kunnen worden bijvoorbeeld), omdat dit weer te breed, te weinig duidelijk is. Maar het voorkauwen van een poppetje met beweegbare armen en benen e.d. zoals ik in eerste instantie op het blog heb gezet en nu in het PvA staat, leidt mss teveel tot het nadoen van het poppetje, het reproduceren, en dat is juist helemaal niet de bedoeling. 
Ik hoop of spoedige feedback, zodat ik verder kan.


feedback, wanneer en definitieve versie

Ik krijg een beetje de zenuwen omdat het al zondagavond is en we de opdracht dinsdag in moeten leveren. Ik heb veel tijd gestoken in het bekijken van de onlinelessen, maar heb er gelukkig ook veel van geleerd. Ik was al begonnen met de bv-lessen, maar denk dat ik wel wat ga veranderen nu ik meer info heb door de onlinelessen. Vanavond ga ik nog even verder en dan maandagmiddag en avond. Ik hoop ze dan af te hebben. Maar hebben jullie dinsdag, liefst in de ochtend, nog tijd voor feedback, zodat ik die dinsdagmiddag nog kan verwerken?

Hoe zitten jullie met jullie mogelijkheden maandag en dinsdag?



Culturele Activiteit

moderne media en activiteit

om de nieuwe media te betrekken bij de culturele activiteit, dacht ik erover de lln een foto- of filmcamera mee te geven en de antwoorden op hun beschouwingsvragen als bewijs vast te laten leggen in een foto of filmverslag van de workshop.
hoe denken jullie daarover?
bij de vragen kan je dan aan dit soort vragen denken;

1.       Algemeen; Op welke manieren hebben de kunstenaars van de verschillende werken beweging tot uitdrukking gebracht in hun werk?
2.      Is er een werk waarbij compositie ingezet werd om beweging te suggereren, bijvoorbeeld door inzet van richting of vormherhaling? Zo ja, hoe heeft de kunstenaar dat gedaan?
3.      Is er een werk waarbij de kleuren gebruikt werd om bewegingseffect te krijgen? Beschrijf dit werk en hoe het effect gemaakt is..
4.      Is er een kunstwerk dat daadwerkelijk bewegen kon? Waardoor kon het bewegen? Hoe heeft de kunstenaar de hierbij vorm gegeven aan de ruimte, en de ruimte gebruikt?
5.      Heb je werken gezien waarbij de contour en lijnen gebruikt werden om beweging te bewerkstelligen? Hoe heeft de kunstenaar dit gedaan?
6.      Heeft het gebruikte materiaal ook  invloed op het bewegingseffect? Bijvoorbeeld door het verschil in oppervlakte structuur?
Hierbij de aangepaste versie van het PVA.
Ik heb de suggesties van Eveline erin verwerkt en een stukje over de activiteit er in gezet.

Plan Van Aanpak Kunstzinnige Orientatie

Onderwerp culturele activiteit/kijkwijzer

Ik heb het e.e.a. aan online lessen bekeken en volgens mij hoeft Keith Haring niet perse hét onderwerp te zijn van de culturele activiteit en daarmee van de kijkwijzer. Ik denk dat de workshop 'beweging' van het Stedelijk een hele passende inspiratie inspiratiebron is en dat het werk van Keith Haring op een later moment, bijvoorbeeld bij de receptieve fase van de bv-lessen, geïntroduceerd kan worden. Wel lijkt het mij belangrijk dat jullie (W en A) er achter komen wat de workshop precies inhoud, om te kunnen bepalen of deze echt geschikt is.
Een bijkomend voordeel om Keith Haring pas later te introduceren en niet hét onderwerp van de culturele activiteit te laten zijn, is dat het anders zo'n voorgekauwde bv opdracht wordt, waarbij de leerlingen te weinig zelf kunnen 'verbeelden'. Ik zou het werk van Keith Haring daarom liefst ook nog met andere beelden, willen gebruiken ter inspiratie, maar niet als voorbeeld, om te voorkomen dat het het reproduceren van zijn werk wordt.

Eveline,

Het is volgens mij niet nodig om tot in detail te weten waar de workshop over gaat. De lln leren over het aspect beweging in kunst dat is het belangrijkste. Het gaat er om dat we laten zien in staat te zijn een passende activiteit te koppelen aan onze les, en dat doen we zo.

ik begrijp dat jij  de volgorde hetzelfde bedacht had als ik; eerst de activiteit om lln kennis te laten maken met beweging(suggestie) in beeldend werk, en dan de les waarbij Haring idd ingezet kan worden als inspiratie.