- reactieve fase: filmpjes en beelden laten zien van sporters, OS, met name gericht op beweging. Mss ook het beeld van 'Mens van Vesuvius' van Da Vinci, om het a.d.h.d. te hebben over het perfecte lichaam, middelpunt, enz.... wat we de lln mee zouden kunnen laten meenemen in het maken van de sporters: uitgestrekte armen moeten even lang zijn als de lichaamslengte en eventueel ook het middelpunt. W.b.t. de andere filmpjes en beelden die we zouden kunnen gebruiken voor de receptieve fase geldt dat we ook hierbij beschouwingsvragen moeten stellen.
- produuctieve fase: 2D: een soort collage maken van plaatjes uit tijdschriften en kranten met als centraal thema: beweging (liefst in sportsituaties) of eventueel als alternatief een tekening van een sporter in sporthouding (vind ik iets minder, omdat daarbij het doel zo ligt op het tekenen en niet alle lln dit kunnen)
3D: de leerlingen materiaal geven waarmee ze experimenteren hoe een poppetje te maken waarbij de lichaamshouding te veranderen is zodat mbv fotografie een animatie gemaakt kan worden die beweging suggereert. Na het experimenteren kiezen de lln (mbv de lk) het materiaal waarmee het doel het best gehaald wordt. en gaan de poppetjes maken. Per leerling één poppetje. Twee groepjes leerlingen maken de opening en einde van het filmpje, waarbij de Olympische ringen een hoofdrol spelen.
4D: fotograferen en het maken van de animatie.
Reflectieve fase: animatiefilmpje bekijken en met elkaar beoordelen of de doelen behaald zijn.
Als een soort bijlage, aanvulling: Ideeën opnemen van vakoverstijgende lessen als: biologie (nameten of het bij de lln ook zo is dat de lengte van beide armen gelijk is aan de lengte van het lichaam), drama (sporthoudingen + bijbehorende emoties en geluiden uitbeelden), enz....
Wat vinden jullie hier zo van? Ik sta geheel open voor feedback, en wil net name heel graag jullie mening over:
- Naast verschillende beelden sporters en OS, ook het beeld 'Mens van Vesuvius'?
- Beschouwingsvragen bij de beelden en filmpjes in de receptieve fase?
- 2D opdracht: collage of tekening, of hebben jullie nog andere, betere ideeën?
- 3D opdracht: wat vinden jullie van het experimenteren? Het komt wel duidelijk naar voren in de onlinelessen over beeldend problematiseren en werkprocessen, dat dit nodig en belangrijk is. Ik twijfel wel een beetje, omdat ik bang ben dat het ook niet goed is om de lln allerlei materiaal te geven (paper voor losse armen en benen, karton en splitpennen, klei, waar ook makkelijk lichaamshouding en mee veranderd kunnen worden bijvoorbeeld), omdat dit weer te breed, te weinig duidelijk is. Maar het voorkauwen van een poppetje met beweegbare armen en benen e.d. zoals ik in eerste instantie op het blog heb gezet en nu in het PvA staat, leidt mss teveel tot het nadoen van het poppetje, het reproduceren, en dat is juist helemaal niet de bedoeling.
Ik hoop of spoedige feedback, zodat ik verder kan.