dinsdag 5 juni 2012

De lessen, versie 2

Hierbij de tweede versie van de lessen BV, waarbij ik een aantal veranderingen heb doorgevoerd n.a.v. de feedback van Wendy. Ik heb niet allefeedback verwerkt, omdat ik me niet in alles kon vinden en ook de feedback van Erwin en Arnoud nog niet had. Wel heb ik nog een paar vragen/opmerkingen bij dese versie:
  1. Doen we er wel goed aan de leerlingen de opdracht te geven de sporters uit te beelden zonder enig attribuut, of maken we het daarmee te moeijlijk en is de soort sport straks te weinig herkenbaar, wat natuurlijk erg teleurstellend en demotiverend zou zijn. Toch bijv. één attribuut?
  2. Een terechte opmerking van Wendy: wat doet de rest van de klas, wanneer één duo de foto's maakt? In mijn huidige stageklas zou het prima kunnen dat de leerlingen aan het werkzijn en één duo de foto's aan het maken is klaar? volgend duo, enz..  Maar mochten jullie willen dat er een activiteit is voor de rest van de klas, hebben jullie ideeën? De muziek maken voor onder de animatie? Maar hoe doe je dat klassikaal? Andere ideeën?
  3. Ik heb de vakoverstijgende ideeën er in laten staan. Waarom niet? Het laat toch mooi zien dat we die mogelijkheden zien!? Wat is er tegen?
  4. Ik heb de doelen bij de beschouwingsvragen gezet, dit om duidelijk te maken waar de leerkracht naartoe wil. Ik vind de beschouwingsvragen nog steeds goed om erbij te vermelden, als suggesties, om sturing te geven aan het gesprek erover. Het korte gesprek erover, want ik ben het met Wendy eens dat het geen praatles moet zijn, maar ik zie geen bezwaar tegen het laten zien van beelden en het gesprek daarover. Dat is ook beeldende vorming, niet zozeer door zelf iets te maken, maar door er geestelijk, cognitief mee bezig te zijn. 
  5. Dat brengt mij direct op de hoeveelheid filmpjes en afbeeldingen. Ik heb er enkele uitgehaald. Ik ga er vanuit de opdrachten verdeeld worden over drie lessen (+ culturele activiteit). De 2D les bevat nu 2 filmpjes en 2 afbeeldingen, de 3D les 4 filmpjes en 3 afbeeldingen, de 4D les geen filmpjes of afbeeldingen. Dat wat er nu instaat zorgt er naar mijn idee voor dat de leerlingen geboeid blijven, inspirerend is, de leerkracht niet teveel hoeft uit te leggen omdat de beelden het werk doen en een appél doet op verschillende vormen van intelligentie (beeld, muziek en het gesprek erover.
  6. En als laatste: moet er een bronvermedling bij????



  1. Les Beeldende Vorming in Combinatie Met Nieuwe Media, Versie 2

2 opmerkingen:

  1. Hier komt mijn feedback nav de lessen:
    2D les:
    Goed filmpje van de O.S. met veel sporten en beweging. De toegevoegde waarde van het filmpje over het jongetje vind ik niet heel groot.
    Ik vind de les toch nog wel vol. Ik denk dat je al 20 minuten bezig bent voordat je de daadwerkelijke opdracht gaat uitleggen.
    maar het zou kunnen.

    3D les:
    Het flipboekfilmpje vind ik heel doeltreffend en leuk voor de les.
    Wel weer een volle les. ik vind drie keer de beschouwingsvragen ook iets teveel van het goede (ik begrijp je argumentatie wel).
    Het is een mooie complete les, maar ik denk dat als ik hem in mijn klas zou uitvoeren, dat ik er 2 uur mee bezig zou zijn. (of ligt dat dan aan mij?)

    4D les:
    prima, maar ik ben het wel eens met het probleem wat de anderen dan doen.
    Bij mij zouden de andere kinderen ook wel zelf kunnen werken, maar willen we dit tijdens een B.V. les?

    Wat betreft jouw vragen:
    1. volgens mij moet het kunnen zonder attributen. Desnoods dat de makers nog een korte uitleg geven waarom ze het zo hebben gedaan.

    2. zie feedback lessen.

    3. Ik vind het ook prima om te vermelden, maar er (nu) verder niks mee doen.

    4. cognitief bezig zijn is ook B.V. ja daar ben ik het mee eens. ik vind alleen dat teveel beeldbeschouwing de dynamiek (en vaart) van de les niet ten goede komt.

    5. zie feedback lessen.

    6. Daar hebben we het gister over gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. al lezend bedacht ik de volgende oplossing voor de 4d les wat betreft de bezigheden van de kinderen;
      de verschillende groepjes moeten namelijk ook nog eens op elkaar wachten, dus er ziten erg veel kinderen 'niets' te doen.
      als je ze laat rouleren zoals wij zelf deden bij het filmpje in de klas komen ze allemaal aan bod in alle technische aspecten van het filmwerk, en leren ze daar allemaal van i.p.v. maar 2 lln van ieder groepje. je zou dan ondertussen de andere kinderen kunnen laten werken aan de 2D poster; zo combineer je die 2 onderdelen dus. Resultaat; alle lln bezig en tijdwinst. je kunt dan beide produkten meepakken in de reflectiefase.

      wat betreft feedback van Arnoud; dat loopt ongeveer langs dezelfde lijnen als bij mij zie ik. Die vakoverstijgende suggesties kunnen er overigens wat mij betreft ook gewoon in blijven, is leuk extra toetje.

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.